Life is what you make of it - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nienke Drenkelford - WaarBenJij.nu Life is what you make of it - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nienke Drenkelford - WaarBenJij.nu

Life is what you make of it

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

11 Oktober 2012 | Vietnam, Hanoi

Joehoee, daar ben ik weer!! :)
Wauw, wat is het gaaf om alle reacties te lezen op m'n weblog! Ik kan af en toe op Wi-Fi dus dan check ik het even en dat doet me goed!! Nu zit ik in een internetcafe op Cat Ba Island in Halong Bay, in het noordoosten van Vietnam.
Net ingecheckt in een hostel, heerlijk je vraagt om een single room zonder sea view (lekker goedkoop) en nu zit ik in een double room met zo goed als sea view (als ik uit m'n raam hang). Fijne mensen hier :) Supernetjes voor deze prijs dus ik ben blij! Eerlijk gezegd is dit m'n eerste hostel en heb ik tijd om even bij te komen. Het waren drukke maar supermooie dagen. dus bereid je voor op een lang verslag!

Waar was ik gebleven? Zondag was ik nog in Hanoi. De vader van Tie maakte me wakker en heeft ontbijt gemaakt, heerlijk. Hierna met Xe Om (motorbike taxi) op weg. Ik hoopte m'n klungeligheid thuis te hebben gelaten maar helaas! Ik brand m'n been aan de uitlaat van de scooter... Even op de tanden bijten en op naar de Hao Lo Prison, een overblijfsel uit de oorlog. Indrukwekkend en de gevangenis heeft een interessante geschiedenis! Hierna maak ik een flinke wandeling door de stad en beland ik in Ambassador's Pagoda, het boeddhistische centrum van de stad. Het is niet heel groot maar als ik binnen kom voel ik een soort rust over me heen komen. Hier heb ik een tijdje gezeten om even te genieten van de rust en de geur van de wierook! Dit zijn mooie momentjes om mee te pikken!

Hierna spring ik weer achterop een scooter en ga ik naar het Vietnam National History Museum. Leuk om doorheen te lopen en overblijfselen van vroeger te zien maar helaas niet echt veel inhoudelijke achtergrond informatie.
Hierna ga ik naar de Dong Xuan Market, superdruk en veel spullen maar ook duur, wel leuk om even gezien te hebben. Vervolgens pak ik (na veel onderhandelingen) een gewone taxi om terug te gaan naar het huis van Tie. Daar aangekomen blijkt de afgesproken prijs lager te zijn dan de meter, ik heb het niet gepast dus meneer wil me niet genoeg wisselgeld terug geven. Ik houd voet bij stuk en geef geen geld voordat ik m'n wisselgeld in handen heb. Geen idee wat deze fijne loempia me allemaal toewenst in het Vietnamees maar het maakt me niets uit. En ja! Hij geeft me het wisselgeld en ik maak dat ik weg kom! :)

Tie laat me in het huis het altaar zien dat eigenlijk ieder Vietnamees gezin heeft in huis. Hier branden ze wierook en bidden ze. Er is een pot waar wierook gebrand wordt voor de goden en er is een pot waar ze wierook brangden voor de ancestors (ben het Nederlandse woord even kwijt). Heel mooi dat ik dit heb mogen zien. Hierna hebben we diner met het gezin, geweldige mensen zijn het toch. Het eten is echt heerlijk maar de kip eet met wat moeite aangezien ik te horen krijg dat ze deze kippetjes zelf houden op het dak en zelf helemaal bereiden. Ik doe net of ik niets hoor en kluif of m'n leven er vanaf hangt want vaders vind dat ik teveel vlees aan het botje laat zitten... Maaaaar de loempia's (spring rolls) zijn hier echt heerlijk! Na het eten moet Tie al weg dus we nemen afscheid. Heel tof, want zonder dat we het van elkaar wisten geven we elkaar een armbandje als teken van vriendschap. Tie heeft een vrijwilligersorganisatie waar ze me de dag ervoor een hoop over heeft verteld en het gevoel dat ik tijdens ons gesprek kreeg was zo bijzonder. Ze vertelde het met zo veel passie en goedheid dat ik een donatie doe voor de organisatie. Best jammer om afscheid van haar te moeten nemen maar ik heb ook zin om verder te gaan.

Nog met moeders zitten kletsen. Vanwege de Franse koloniale geschiedenis van Vietnam kan ze beter Frans als Engels dus ik heb m'n Frans wat op kunnen halen. Ze heeft heel veel tips voor plekjes die ik kan bezoeken en ze schrijft alles op, zo lief. Na het hele gezin gedag te hebben gezegd (overgetelijke mensen) vertrek ik naar het station om de nachttrein naar Sapa te pakken. Ik zit met een heel aardig Frans/Spaans stel in de coupe dus dat is fijn (4 bedden in een coupe). Helaas heb ik weinig geslapen, het schommelen was best relaxed maar het lawaai kon ik maar niet aan wennen. Het is niet te vergelijken met onze chique NS treinen. Als ik aan kom in Lao Cai (overstap plaats) is het een drukte van jewelste met allemaal mensen die je mee willen loodsen naar een minibus. Gelukkig had ik voor de reis op het station contact gemaakt met een Iers meisje dus we gaan samen op zoek naar een goed plekje. Na 1,5 uur met de minibus komen we aan in Sapa. De Ierse meid moet naar een hostel dus ik loop mee en hier ontmoet ik een Amerikaanse meid die net als ik ' s avonds de nachttrein terug neemt.
Samen met de Ierse meid huur ik 2 scooters en een local guide. Ik rijd zelf en zij gaat achterop bij de gids. Het was heel gaaf om zelf te rijden, gelukkig is een scooter voor ons Hollanders niet vreemd dus het ging best goed. En ik moet zeggen dat het hier rustig was op de weg, in Hanoi zou ik dit nooit doen. Eerst een tochtje door de bergen naar een waterval. Hierna door naar de Love Waterfall. Eigenlijk kan ik alleen maar zeggen: WAUW. We moesten een heel stuk wandelen voor we bij de Love Waterfall aankwamen maar het was zo gaaf en de moeite waard! Hierna met de scooter door naar Cat Cat City, een inheems stadje. Hier hebben we een hike gedaan door de rijstvelden en naar een waterval. We zagen de mensen aan het werk in de rijstvelden, buffalo's en supermooie vergezichten. Echt, wat heb ik genoten daar. De zon scheen flink dus het wandelen was zwaar, vooral weer terug naar boven (ik houd van m'n bergschoenen!), maar het was zo ontzettend de moeite waard! Wat voel je je klein als je daar loopt en wat heeft de wereld veel te bieden. De mensen werken er erg hard dus ik zal m'n rijst toch meer waarderen denk ik :)

Hierna rijden we nog wat rond met de scooter en leidt de gids ons naar mooie plekjes om foto's te maken. Stel je voor, een gewone scooter zoals we die kennen, je zou zeggen daarmee ga je niet voor je lol over keien rijden. Maar in Vietnam natuurlijk wel! Dus we gaan off road, spannend maar vooral kicke!! De gids is trouwens supergrappig. Hij wil steeds foto's maken op leuke plekjes, of we hem af en toe ook even op de foto willen zetten met z'n eigen camera. Tuurlijk doen we dat! Het was dus niet alleen voor ons een leuke trip, ook voor hem!

's Avonds ga ik samen met de Amerikaanse meid met de minibus naar het station om de nachttrein te pakken. Supergezellig reisgenootje! Aangezien ik helemaal afgepeigerd ben slaap ik verrassend genoeg de hele rit! Maar dan staan we om 5:30 in Hanoi, en nu? We gaan naar het oude hostel van m'n reisgenootje en kunnen hier onze backpacks droppen. We lopen wat rond en komen dan terug voor het ontbijt, heerlijk trouwens!!
Ik neem afscheid, boek een tour naar Halong Bay bij dit hostel en voor ik het weet zit ik alweer in een bus, op naar Halong Bay!

Zo 3/4 uur later staan we in Halong Bay en gaan we met een groep op een boot. Ik ontmoet een Nederlandse jongen die in Australie heeft gewoond (dus we praten Engels) waar ik tijdens de tour vooral mee optrek. We varen na de lunch met de boot naar een hele grote cave die we bezoeken. Erg mooi en echt heel groot. Wel wat toeristisch maar ach wat verwacht je... Na de cave kunnen we kayakken. Wat een rust op het water en bizar om zo tussen de immens grote rotsen te peddelen. Terug op de boot varen we een heel stuk terug naar Cat Ba Island. Ik heb een plekje gezocht op de boot waar ik alleen zit en ik kon alleen maar staren naar al het moois dat voorbij kwam. Overal grote rotsen en eilanden met bergen waar je kijkt. Het was wat mistig maar dit maakte het ook wel weer mysterieus dus geen probleem. Heerlijk genoten. We leggen aan en er komen wat mensen bij op de boot waaronder 3 Engelse meiden. We kaarten wat en ik deel een kamer met een van deze meiden. Ik ga redelijk op tijd naar bed want wat gaaf allemaal maar ook vermoeiend!

Toen waren we alweer bij vandaag! Vanochtend vroeg opgestaan om te ontbijten. Hierna werden we met een bus naar Cat Ba National Park gebracht. Hier mogen we een hike doen naar de top van de berg. Easy of difficult? Ik wil wel wat uitdaging dus ik ga voor difficult. Zo difficult was het gelukkig niet, het was vooral gaaf en wat zwaar als je naar boven moet lopen. En weet je, als je dan boven komt en zo'n mooi uitzicht krijgt te zien vergeet je alles! Er staat een verroeste uitkijktoren op de top en ondanks dat het bord zegt dat we vooral niet naar boven moeten gaan kunnen we dit volgens de local guide heus wel even proberen. Als je maar ' velly caeful' doet! Dus hoppa, op naar boven. Geen spijt dat ik dat heb gedaan, ik leef nog en ik heb er een mooie herinnering bij!!

Hierna worden we met de Bus naar Cat Ba City gebracht. Mijn tour zit erop maar ik blijf nog een nachtje op het eiland door zelf een hostel te boeken. Vanmiddag naar het strand geweest, een eindje lopen maar prachtig. De zon deed het goed vandaag dus ik dank de weergoden! Oh ja en ik heb m'n eerste duik in de oceaan gehad! Het water is echt gewoon lauw dus ik kon er zo in!

Vandaag heb ik een open busticket gekocht, een soort hop on, hop off ding waarmee ik zeker ben van mijn transport naar het zuiden (eindpunt Ho Chi Minh City). Er zijn verschillende instap/uistappunten en hier kan ik mooi gebruik van maken.

En hier zit ik dan, nog na te genieten nu ik alles zo weer zit te typen! Eens proberen of ik m'n foto's kan uploaden en dan op zoek naar een eettentje!

Heel veel liefs voor iedereen!!
Xxx

  • 11 Oktober 2012 - 13:42

    Karoline:

    Woooww Nienke, wat heb je al veel meegemaakt zeg. Super leuk om je avonturen mee te lezen vanuit Nederland. Scooter rijden lijkt mij ook super leuk haha. Nou blijf lekker genieten meid! Liefs Karoline

  • 11 Oktober 2012 - 13:46

    Maaike:

    hey zussie,

    klinkt allemaal gaaf zeg!!
    Ben ook heel benieuwd naar je foto's!!

    Heel veel plezier nog!

    Geniet ervan en doe voorzichtig!!

    Kus je grote zus!!

  • 11 Oktober 2012 - 13:54

    Melanie:

    Leuk verslag weer en mooie foto's zeg!
    Geniet ervan! xx

  • 11 Oktober 2012 - 14:01

    Ilse:

    WoW Nienk! Wat is het toch geweldig om z'n verslag te lezen met alles wat je mee maakt! Je schrijft zo gaaf dat je echt word mee genomen naar Vietnam. Goed van je dat je je niet gek laat maken door z'n Vietnamese loempia! Het ziet er super mooi uit en wat leuk dat je allemaal andere reizigers ontmoet! Geniet!

    Een dikke knuffel

    xxx Ilse

  • 11 Oktober 2012 - 14:54

    Milou:

    WAUW Wauw Wauw!!!

    Het klinkt als in een film en aan de foto's te zien ziet het er ook een beetje zo uit. Het is maar goed dat je zo intelligent bent en al die talen spreekt. knap hoor!!!

    Ik weet eigenlijk niks te zeggen, ik vind het gewoon geweldig!

    Top! :D

    Dikke kus xxx

  • 11 Oktober 2012 - 15:12

    Leandra:

    Ha Nienke,

    Wat super leuk om je verhalen zo te kunnen lezen! Zo mooi om te zien dat je lekker aan het genieten bent! Heel stoer dat je er zo op uit gaat. Ik wens je nog heel veel plezier en mooie ervaringen toe!!

    Liefs Leandra

  • 11 Oktober 2012 - 15:19

    Marella:

    Ha Nienke,
    Wat bijzonder dat je in een totaal andere wereld leeft!
    Je verhaal en de foto's zorgen dat we het kunnen volgen.
    Fijn dat je er zo van kunt genieten en dat je leuke mensen ontmoet.
    Voorzichtig en blijf genieten van dit stukje leven (mooie titel van je verhaal trouwens)!
    Xxx MMRIE xxx

  • 11 Oktober 2012 - 15:29

    Den:

    Hey Zussie,

    Kick die verhalen hoor en stoere foto's ziet er echt mooi uit.
    En op de scootert !! goed bezig!! jammer van je uitlaat ongelukje :)

    Lekker hoor geniet ervan en tot je volgende Blog/app/mail :)

    XXX
    Den

  • 11 Oktober 2012 - 15:32

    Eva :

    Hoi Nienke ,
    weer een prachtig verhaal ! Je hebt al zo veel gezien en meegemaakt , dat wordt straks afkicken in het rustige Sliedrecht . We wensen je dan ook nog veel plezier . Liefs , Eva

  • 11 Oktober 2012 - 15:32

    Eva :

    Hoi Nienke ,
    weer een prachtig verhaal ! Je hebt al zo veel gezien en meegemaakt , dat wordt straks afkicken in het rustige Sliedrecht . We wensen je dan ook nog veel plezier . Liefs , Eva

  • 11 Oktober 2012 - 15:32

    Eva :

    Hoi Nienke ,
    weer een prachtig verhaal ! Je hebt al zo veel gezien en meegemaakt , dat wordt straks afkicken in het rustige Sliedrecht . We wensen je dan ook nog veel plezier . Liefs , Eva

  • 11 Oktober 2012 - 17:40

    Annemieke:

    Wauw bijzonder zeg, heel mooi!!
    Xxx genietze!!

  • 11 Oktober 2012 - 18:13

    Thijs En Emme :

    Hoi nieke

    Zo te horen heb je het erg leuk daar. Je verhalen zijn in ieder geval erg leuk om te lezen.
    veel plezier nog en veel mooie ervaringen teogewenst!!

    xx Thijs en emme ;)



  • 11 Oktober 2012 - 18:15

    Suzan:

    Hoi Nienke, dat klinkt gaaf zeg en wat doe je veel in korte tijd! Niet slecht! Fijn dat het hostel zo goed bevalt, hopelijk blijft dat zo. Ben al weer benieuwd naar je volgende verhaal! Groetjes, Suzan

  • 11 Oktober 2012 - 18:18

    Sharon:

    Schat...wat een bijzondere verhalen allemaal!!!! Prachtig gewoon!!! Je hebt al zoveel meegemaakt he in de tijd dat je daar zit....ik vind dat je verhalen heerlijk weglezen en ik ben blij om te lezen dat jij het super naar je zin hebt en zoveel beleefd!!! Meis ik kan alleen maar zeggen geniet geniet geniet.....en pas goed op jezelf maar dat kun jij wel he :-) ik kijk uit naar je volgende verslag hihi xxxxxxxxxxx

  • 11 Oktober 2012 - 19:02

    Marije:

    Oh oh oh lieverd! Wat maak je toch veel mee! Als je ooit je werk zat wordt.. ga schrijver worden!!:)
    Fantastisch je verhalen!! En wat maak je toch veel en pak je t allemaal goed aan! Leuk al die mensen
    Die je leert kennen..
    Mooie foto, s!!
    Have fun en blijf zo genieten als nu!!
    Dikké knuffel!
    K wacht vol spanning af op je nieuwe berichtje! Haha k ga zo nog van lezen houden:)

  • 11 Oktober 2012 - 19:35

    Anne-Marije:

    Nienke, wat heerlijk om je verhalen (weer) te lezen! Alsof ik er (weer) bij ben! Heel veel plezier nog en blijf genieten van het mooie land! Liefs AM

  • 11 Oktober 2012 - 19:58

    Petra:

    Hallo stoere meid

    Wat ontzettend gaaf zeg wat je allemaal meemaak, al die mensen die je ontmoet. De prachtige plekken die je te zien krijg, echt geweldig.
    Ik volg je natuurlijk ook op onze familie app, foto's geweldig. En ook dan je klinkt gewoon zo enthousiast, zo hen eerlijk om te lezen en mee te genieten. Ben zo ontzettend trots op je.

    Wacht weer op een mooie volgend verhaal en die mooie foto's.

    xxxxxxxxx Petra

    P.s. geef het verhaal nu door aan je broer, hihihihihihihi

  • 11 Oktober 2012 - 19:58

    Petra:

    Hallo stoere meid

    Wat ontzettend gaaf zeg wat je allemaal meemaak, al die mensen die je ontmoet. De prachtige plekken die je te zien krijg, echt geweldig.
    Ik volg je natuurlijk ook op onze familie app, foto's geweldig. En ook dan je klinkt gewoon zo enthousiast, zo hen eerlijk om te lezen en mee te genieten. Ben zo ontzettend trots op je.

    Wacht weer op een mooie volgend verhaal en die mooie foto's.

    xxxxxxxxx Petra

    P.s. geef het verhaal nu door aan je broer, hihihihihihihi

  • 11 Oktober 2012 - 20:20

    Wouter:

    Hey Chickie !

    En ja hoor. Ook weer gelezen, en wat leest het toch makkelijk zoals je schrijft. Je zit er gelijk middenin en je "probeert" alles te visualiseren :D ;)

    Wat een giller trouwens om alleen al alle reacties te lezen. Het gaat alleen maar van Wauw en Oehh en Aahh. Whaha schitterend ;)

    Ik ben supertrots op je !

    Kun je ook een kort stukje filmen met je camera? Als je bijvoorbeeld op een station staat ofzo of iets met een reisgenootje. Ik vind het zo tof dat je steeds weer met allemaal mensen op sleeptouw gaat. Spreek je ze zelf aan? Supertof.

    Veel plezier nog en wij houden alles bij hoor ;)

    XxX
    Wouter

  • 11 Oktober 2012 - 20:21

    Lesley:

    Oooh geweldig Nien!! Maar goed dat je alles snel vastlegt want voordat je het weet vergeet je alweer een aantal dingen. Dit is nog leuker dan kijken naar Erica op reis!! Dus ik zeg 'watch out Floortje!!'. Geniet er van meid!

  • 11 Oktober 2012 - 20:55

    Oma Droge:

    hallo lieverd
    weer samen genoten van je foto's en verhalen.
    meid wat een belevenissen, goed dat je al die indrukken vast legt,
    want je koppie zal soms wel duizelen.
    zoals Marije al schreef , ga schrijven je bent een kei in reis verslagen.
    we kunnen allemaal meegenieten, dank je wel.
    maar blijf voorzichtig hoor !!!!!
    dikke knuffel van opa en mij XX oma

  • 11 Oktober 2012 - 21:57

    Lorena:

    Hello lieve zus,

    Jeetje wat maak je veel mee en de mensen die je ontmoet Geweldig. Wat een Mooie ervaring voor de rest van je leven en dan heb je gelukkig nog even voor de boeg in dat mooie land. Het is ook Heerlijk om van je te horen,lezen via appen,sms, facebook en je weblog. Iedere dag weer uit te kijken of er wat staat geschreven. De foto's zijn echt prachtig.

    Meis geniet van deze reis en doe voorzichtig!!! Hier in huis hebben we Respect voor je en zoooo Trots dat ons zussie dit doet en flikt!!!!!

    Hele dikke knuf tot app,facebook of weblog. Xxxxxx :-)
    Van ons 4 tjes.

  • 12 Oktober 2012 - 09:23

    Mams:

    Hé meis, wat heb je weer en heerlijk verslag van je reis geschreven. Fijn om te lezen dat het je allemaal goed vergaat. W blijven goed opde hoogte zo. Geniet er van en voorzichtig. Xxx mams..

  • 13 Oktober 2012 - 00:01

    Yvonne:

    Goed om te horen dat alles goed verloopt, Wat een nieuwe mensen je ontmoet en wat je allemaal beziet.Voor ons een mooi verslag dus bedankt dat we mee mogen met je.

  • 13 Oktober 2012 - 10:00

    Arie:

    "Wat voel je je klein als je daar loopt..."
    Dat moet dan wel weer vertrouwd voelen ;)

  • 15 Oktober 2012 - 13:37

    Lilian:

    Lieverd! Wat een geweldig verhaal en foto's weer! Lekker jouw verhalen lezen met een bakkie thee! Hihi... Nu op naar je volgende verhaal, want ik liep wat achter :O
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 10 Sept. 2012
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 6859

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 02 November 2012

Vietnam en Cambodja!

Landen bezocht: