Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nienke Drenkelford - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nienke Drenkelford - WaarBenJij.nu

Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Nienke

07 Oktober 2012 | Vietnam, Hanoi

Hoi lieve allemaal!

Allereerst wil ik echt iedereen bij deze bedanken voor de lieve berichtjes, reacties op m'n weblog en facebook, ' vind-ik-leuks' enz. want dat heeft me heel goed gedaan! Supertof om te merken dat iedereen achter me staat en benieuwd is wat ik allemaal uitspook :)

Het is hier nu net bijna 21:00 en op de een of andere manier rekent m'n hoofd nog automatisch uit hoe laat het nu bij jullie is! Jetlagje te pakken dus vanavond maar weer lekker op tijd naar bed.

Even terug naar gister, de vluchten waren fijn! Een van 10 uur en een van 1,5 uur. Helemaal prima te doen. Lekker cliche maar wat is het toch bijzonder dat je na een aantal uur vliegen in een totaal andere wereld bent. Hanoi heeft me eerlijk gezegd echt wel even overdonderd. Na een goeie taxi gevonden te hebben en wat te hebben onderhandeld over de prijs kijk ik onderweg m'n ogen uit, want alles maar dan ook echt alles wat betreft vervoer doen ze hier voornamelijk met een scooter (motorbike). Je ziet alles voorbij komen (van kooien met kippen hoog opgestapeld tot een heel gezin op 1 scooter) en vanaf het eerste moment tot aan nu hoor je alleen maar toeters gaan. Wat in Nederland officieel verboden is (stel je voor dat je gezellig even toetert naar een bekende) is hier de normaalste zaak van de wereld want iedereen moet en zal weten dat jij daar rijdt en dat het de bedoeling is dat dit zo blijft.

Via couchsurfing had ik dus een host waar ik kon verblijven, het was even een zoektocht, want wantrouwige ik liet me niet zomaar afzetten bij een oude man bij een huis (bleek later de vader van m'n couchsurfhost te zijn, oeps). Uiteindelijk dus gevonden en hartelijk ontvangen door m'n host (mag ik Tie noemen want haar Vietnamese naam is nogal lastig), haar ouders en haar zusje. Ik had niet verwacht dat ze nog bij haar ouders woonde dus even wennen maar wat een gastvrijheid. Vaders blijkt nogal bezorgd te zijn om me dus die communiceert druk in Vietnamees met Tie om zeker te weten dat alles steeds in kannen en kruiken is.
Ik heb een ' eigen' kamertje, super. Even een korte klaagzang want wat een hard matras! Meer plank dan matras maar he, ik ben blij met m'n stekkie!

Meteen mee mogen lunchen, ik heb netjes alles geproefd (pap, ik heb garnalen op, garnalen!). Gelukkig is dit gezin westerse mensen gewend dus mocht ik eerlijk zijn over wat ik wel/niet lustte.

Eind van de middag ben ik met Tie de stad in gegaan, jawel achterop de scooter. Wow, echt wow! Ken je dat spelletje van vroeger, met zo'n kikker die je moest laten oversteken en dat werd dan steeds moeilijker? Denk aan het moeilijkste level en dan x100...
Oke, misschien overdreven maar echt het verkeer is bizar. Tie legde uit dat de politie hier flink corrupt is waardoor de verkeersregels totaal niet worden nageleefd (want als je door rood rijdt kun je er met een klein zakcentje handje contantje mooi mee wegkomen). De enige regel die er nu nog is in het verkeer is 'zorg dat je vooral jezelf of een ander niet kapot rijdt', en dat lijkt best aardig te gaan in Hanoi.
Hoe zwaar druk het verkeer ook is, ik hoefde zelf niet te rijden, ik vond het fantastisch!! Het is een makkelijke en snelle manier om je te verplaatsen en de kosten zijn laag. Helmpje op (meer een eierdopje, calimero is er niets bij) en mondkapje voor, prachtig vind ik het!

Gisteravond dus Hanoi gezien, eerlijk gezegd vind ik de stad 's avonds mooier dan overdag. Overdag is het heel mistig en grauwig en 's avonds is alles mooi verlicht en is er gezelligheid op straat.
Wat het leuke is van het couchsurfen bij een local is dat je wat meer de lokale dingen proeft (letterlijk) en krijgt te horen. Waar ik een verkoper alleen maar een tissue zie verbranden tussen zijn koopwaar hoor ik nu dat erachter zit dat deze man zijn producten reinigt van kwade geesten (ook een mooie manier om de verkoop op te schroeven, ik zeg massaal aan de slag daar in NL!).

Lastig om alles beknopt te beschrijven maar de dingen die ik gisteravond heb gezien zijn een paar mooie meren (met mooie verhalen), markten, een traditioneel toneelstukje op straat, het Ho Chi Minh Mausoleum en in het algemeen de stad zelf vanaf een scooter maar ook wandelend. Ik heb wat lokale waren kunnen proeven en heerlijk ijs. Verder de oudste brug van Hanoi waar Tie en ik even zijn gestopt, mooie gesprekken hebben gehad en waar we toen de trein voorbij kwam keihard ' tonight' van Fun hebben gezongen (om de traditie in ere te houden die ze met een vriendin heeft)!

Ik heb mooie gesprekken mogen hebben met Tie, een bijzondere meid. Ze heeft veel kennis over haar stad en de cultuur van de Vietnamezen. We hebben het over het leven, onze houding en ontwikkeling hierin en bepaalde doelen die we nog hebben. Zweverig? Misschien. Maar ach, ik hou drvan :)

Vandaag ook weer een hoop gedaan. Tie moest aan de studie dus lekker alleen de stad in. De lokale taxi, ' Xe om' (bij een local achterop de scooter tegen een vergoeding, voor deze locals is het hun baan) was vandaag mijn vervoermiddel. Dus flink onderhandelen, meteen veel geleerd want af en toe gaf ik te snel toe achteraf gezien.
Vandaag heb ik veel bezocht: Temple of Literature (ode aan Confuscius), Fine Arts Museum, Quan Than Temple (ode aan een generaal) en de Tran Quoc Pagoda. Een leuk ' wist je datje' is dat een tempel bedoeld is als ode aan helden/goden en een pagode is echt alleen voor boeddha. In zowel tempels als pagodes wordt gebeden en wierook gebrand maar dus met verschillende doeleinden.

Wierook wordt aangestoken en boven het hoofd gehouden om je wensen/gebeden/verhalen met de rook mee naar de hemel te sturen. Vandaag heb ik in een tempel een wierookje aangestoken, helaas niet boven het hoofd dus ik ben benieuwd wat er van terecht gaat komen :)
De rest van de dag heb ik rondgestruind, aan de boulevard van West Lake gezeten, eten geproefd op straat (helaas nog zonder positieve resultaten) en gewoon genoten van het hier zijn.
Mijn mening over de Vietnamezen gaat op en neer want het ene moment denk ik 'wat een lieve, heerlijke mensen' en het volgende moment wordt ik aangestaard of belaagd door verkopers en denk ik 'irritante mensen'. Het bizarre is wel dat ik vandaag al door vijf meiden (vietnamees of chinees, k ben er nog niet uit) ben aangesproken of ze met me op de foto mogen. Het Engels vlot niet want ik krijg nog geen antwoord op mn vraag waarom ze dit willen. Why? vraag ik, 'Thank you vely much' krijg je dan... Dus ik glimlach vriendelijk en probeer zo voordelig mogelijk op deze foto's terecht te komen ;) Tie heeft als verklaring dat ze denken dat ik een bekend iemand ben in Europa. Laten we ze vooral maar in die waan toch? Hihi.

Inmiddels is mijn verhaal wat lang geworden, sorry! Maar het is een heerlijke manier om van me af te schrijven. De plannen voor de komende dagen zijn Sapa en Halong Bay. Dan is het even niet meer zo makkelijk internetten denk ik dus hopelijk snel een volgende blog!

Nog even een mooie quote van mijn huisgenootje (elke dag mag ik er een lezen uit het boekje dat ze heeft gemaakt): Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben! En zo is het :)

Heel veel liefs!
Nienke

  • 07 Oktober 2012 - 16:40

    Larisa:

    Na je mailtje dat de blog erop staat, meteen maar even lezen natuurlijk! Want wat zijn we benieuwd hoe het gaat! We is in dit geval Ilse en ik, we zijn aan het werk ;-) Nienk, super je verhalen te lezen: helemaal niet te lang, wil alles meemaken. Ben erg blij voor je dat het goed gaat en dat je het zo getroffen hebt met je couchsurf gezin. Tie klinkt als een fijne meid en wat bijzonder om door haar ogen de stad te mogen ontdekken!

    Geniet ervan! Ben benieuwd naar je volgende blog! X Larisa

  • 07 Oktober 2012 - 16:43

    Marieke:

    Lieve Nienke!

    Wat goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt (nu al!) en geniet van al het moois dat daar te zien en te proeven is! Garnalen gegeten?? Ik ben trots op je hoor!! :)
    Super dat Tie je zo rondleidt en je van een local alle gebruiken en tradities te horen krijgt.
    Blijf lekker genieten meis, doe voorzichtig en ik kijk uit naar je volgende blog!!

    Heel veel liefs Marieke (en Joey!)

  • 07 Oktober 2012 - 16:47

    Marella:

    Na Nienk,
    Wat heb je al veel gedaan/beleefd, super!
    En onwijs leuk om het te kunnen lezen.
    Dan lijkt zó ver, toch iets dichterbij.
    xxx van ons vijf xxx

  • 07 Oktober 2012 - 16:49

    Ilse:

    Nienk!! Wat super gaaf om dit te lezen, we leven helemaal mee! Wat heb je al een hoop gedaan en gezien in 2 dagen! Kijk nu al uit naar je volgende blog, om te lezen wat je allemaal mee maakt op je reis..
    Meis, geniet en veel plezier en mooie momenten!! xxx Ils

  • 07 Oktober 2012 - 16:55

    Je Stagaire Dimphy:

    Wat fijn dat je een goede taxi hebt kunnen vinden =D!
    Leuk verhaal!! geniet van je tijd daar!
    En doe ook voorzichtig!!

    Veel liefs Je stagaire

  • 07 Oktober 2012 - 17:02

    Sanne:

    Hejhej!
    Leuk om je verslag te lezen, geniet ervan!
    X

  • 07 Oktober 2012 - 18:06

    Lorena:

    Zus, wat een ervaringen weer, geweldig. En je schrijft het ook zo heerlijk helemaal zoals je bent. Net of je het op de bank naast me zit te vertellen. Wat fijn dat je zo gastvrij bent ontvangen en dat Tie je weg wijs maakt en mooie dingen van haar stad en land mag laten zien. Hele fijne reis nog en hopen op nog meer mooie reisverhalen. Dikke Knuf Lorrie

  • 07 Oktober 2012 - 20:35

    Trudy:

    Hoi Nienke,
    Hans houdt me altijd goed op de hoogte,maar nu kan ik je reis goed volgen. Wat een avontuur.
    Geniet ervan,en veel plezier.
    Trudy

  • 07 Oktober 2012 - 22:23

    Mams:

    Wat een heerlijk verhaal, heb smakelijk om je , gelachen. Wij zijn n gesetteld op kos. Xxc

  • 07 Oktober 2012 - 22:29

    Eva:

    Hoi Nienke , het leest net een spannend verhaal :) dat blog van je . Heel leuk . Daar ga ik elke keer weer van genieten , net of we zelf ook een beetje op reis zijn. Liefs

  • 07 Oktober 2012 - 23:34

    Annemieke:

    Hey meis wat superleuk om te lezen! Ik vind t echt tof dat je dit gewoon doet. Lekker zo uitgebreid blijven schrijven hoor, dan kunnen wij een beetje meegenieten

  • 07 Oktober 2012 - 23:44

    Milou:

    WAAUWW!!

    Het klinkt echt super allemaal en ik vind het zo stoer van je.
    Tie klinkt ook helemaal geweldig. Ze heeft zelfs haar eigen boekje met quotes, had van jouw kunnen zijn ;-)

    Ik wou dat ik er bij kon zijn om dit ook allemaal mee te maken en te doen (omdat ik dat wel samen met jou zou willen en omdat ik het nooit alleen zou durven natuurlijk haha)

    Lieverd, geniet van al het moois en doe voorzichtig. Ik ben trots op je!

    Dikke knuffel xxx love you

  • 08 Oktober 2012 - 09:43

    Marije:

    Hoi hoi Lieverd & Maat!
    Wat kan je toch heerlijk schrijven, wat Loreen zegt.. net alsof je naast me op de bank zit!
    Wat fijn dat alles zo gaat en super dat Tie je zo alles kan laten zien!
    Heel veel is herkenbaar met Bali! Kan me weer helemaal inleven!
    Haha.. ja k ben in Bali op Vakantie geweest!:)
    Nienk.. ik ben zoo trots op je! Geniet en blijf vooral schrijven.. !!
    Je sms'je heb k gehad.. fijn dat t gelukt is!
    Heel veel liefs Marije & Joas

  • 08 Oktober 2012 - 10:22

    Oma Droge:

    lieve nienke, toen je wegging, was het voor ons Als of je een wereldreis ging ondernemen.
    Nu ik je verslag lees, is het alsof je gewoon in Sliedrecht ben, en ik je zo een knuffel kan geven.
    Je houdt ons perfect op de hoogte xx. en we drinken als het waren je verhalen in.
    Dank je wel xxxxx Meisje heb het goed - Geniet van deze mooie ervaring.....maar blijf voorzichtig !
    We houden van je uit, en zien nu alweer uit naar je volgende verslag !
    liefs en knuffel van opa en oma XX

  • 08 Oktober 2012 - 13:02

    Suzan:

    Hai Nienke, wat een mooi verhaal! Net of ik er zelf ook een beetje bij ben! Je hebt al een hoop meegemaakt, hopelijk blijft dat zo verder gaan. Ik hoop dat je en hele mooie tijd hebt en ik hoop nog veel van je te lezen! X

  • 08 Oktober 2012 - 13:12

    Monique:

    Klinkt helemaal te gek...ik blijf je volgen!
    Ennuh...garnalen? Heerlijk!!!! hahaha

    Liefs, Monique

  • 08 Oktober 2012 - 14:00

    Sharon:

    Hé Nienke,
    GE-WEL-DIG! om te lezen!!!! Heerlijk meid!!! Ik vind het heel leuk je uitgebreidde verslag!!! Ik kijk uit naar de volgende, zo reizen wij allemaal een beetje mee met jou he ;)
    Maar Nienke, die garnalen hahahaha dat is echt niet te geloven!!! hihi geniet van het eten daar he :P
    Als je terug komt samen naar de sushi bar :P!!!!
    Liefs xxx Sharon.

  • 08 Oktober 2012 - 14:25

    Melanie:

    Hey meis,

    Wat een leuk verhaaltje! Zoals meerdere hiervoor al schreven, helemaal op zn Nienke's geschreven haha!
    Mooi dat je je daar goed vermaakt en de cultuurshock niet al te groot was ;)
    Geniet de aankomende dagen en we wachten weer op een nieuw verslag :D (Was helemaal niet te lang hoor, juist heel leuk om te lezen en een beetje mee te beleven wat jij daar meemaakt)

    Take care! Liefs Mel

  • 08 Oktober 2012 - 21:44

    Lilian, Emme En Thijs:

    Ha lieve meis!

    Wat heerlijk om je verhaal te lezen!! En wat heb je al veel meegemaakt in die twee dagen, voor mij gevoel zat ik gisteren nog bij je op de bank en moest de hele reis nog beginnen! Echt tof dat je dit doet we zijn heel erg benieuwd wat je nog meer mee gaat maken... We kunnen niet wachten op het volgende hoofdstuk van je blog ;) hihi...

    Dikke Kus
    Thijs, Lilian en Emme

  • 08 Oktober 2012 - 21:47

    Lilian:

    Leuke foto's! Zo krijg je een nog beter beeld van je verhaal! NICE!

  • 10 Oktober 2012 - 08:30

    Wouter, Petra, Keano & Zoë:

    Hey zussie en tante,

    Wij zijn al super trots op je en vinden het onwijs stoer wat je allemaal aan het doen bent.
    Het is heerlijk om je blogs te lezen en ben blij dat we af en toe even contact hebben via de Whatsapp.

    Geniet lekker verder, wij houden hier trouw alles bij en volgen je zo goed mogelijk.

    Dikke knuffel en kus, vooral van de kids, want die gillen het uit als ze je foto's zien ;)

    Toedels !!!

    Wouter, Petra, Keano & Zoë

  • 10 Oktober 2012 - 09:21

    Anniek:

    Gaaf verhaal! Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Veel plezier nog, komt vast goed!

  • 10 Oktober 2012 - 09:21

    Anniek:

    Gaaf verhaal! Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Veel plezier nog, komt vast goed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 10 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1734
Totaal aantal bezoekers 6865

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 02 November 2012

Vietnam en Cambodja!

Landen bezocht: